Nawet, jeżeli decydujesz się na rozpoczęcie intensywnej nauki języka obcego w profesjonalnej szkole językowej, zawsze powinieneś dostosowywać odpowiednio poziom nauczania konkretnie do tego, co potrafisz w momencie rozpoczynania nauki. Oczywiście osoba przystępująca do kontynuacji nauki po szkole, indywidualnie zazwyczaj nie jest w stanie obiektywnie i realnie ocenić, jaki jest jej faktyczny, rzeczywisty poziom, dlatego też przyda się wybór takiego korepetytora, szkoły językowej czy chociażby kursu, na którym przewidziany jest najpierw stosowny test na średnim poziomie, ani za łatwy, ani za trudny, taki aby pozwolił dobrze sprawdzić, jaki jest nasz obiektywny poziom nauczania.

Jeżeli w grę wchodzą powtórki, to warto aby uczeń przystępujący do takowego testu raczej wcześniej niczego się nie uczył. Nie jest to dobrym wariantem z tego chociażby względu, że tym samym możemy odświeżyć sobie daną partię materiału ale wyłącznie na potrzeby testu czyli na moment. Za chwilę to zapomnimy i wrócimy do wcześniejszego poziomu. W testach sprawdzających chodzi natomiast o coś zgoła odmiennego.

Na celu jest tu zweryfikowanie, na jakim poziomie jest nasz już utrwalany i zautomatyzowany materiał, który znamy ogólnie i który przesądza o danym poziomie biegłości w komunikacji w danym języku obcym. Musimy także znaleźć kogoś, kto spędzi z nami wystarczy jedynie kilkanaście minut, aby sprawdzić czy jesteśmy wzrokowcami czy też bardziej słuchowcami. Czy lepiej jest nam wychwycić coś, gdy ktoś nam to tłumaczy, czy może odwrotnie – wolimy sobie coś zawsze zanotować.

Od tego zależny będzie nie tylko stopień i poziom nauczania, ale również sam tor pracy i jej efekty a także tempo ich uzyskiwania.